Genieten van een fijne vakantie, hoe doe je dat?

Voor veel mensen is de vakantie een heerlijke tijd om er op uit te gaan, tijd met familie en vrienden door te brengen, te relaxen. Voor de meer gevoelige mensen onder ons (Hooggevoelig, ASS, ADHD, ADD ….) kan op vakantie gaan een hele uitdaging zijn! Naast de onvermijdelijke vele prikkels,  zijn er veel onzekerheden aanwezig door het verlaten van je eigen omgeving, je eigen veiligheid van thuis. Toch hebben we allemaal de behoefte om er eens op uit te gaan.

Het geheim is een zorgvuldige voorbereiding en planning en het allerbelangrijkste is om goed voor jezelf te blijven zorgen!

Als je nog niet bedacht hebt waar je naar toe wilt gaan, denk dan aan plaatsen en situaties waarin jij je goed en het meest relaxed voelt. Het strand, de frisse lucht in de bergen, de rust van een bosrijke omgeving? Ga je alleen, samen of met een groep? Bedenk wat goed voor jou is!

Om je veilig te voelen op een nieuwe plaats, vooral als het een het totaal vreemde omgeving is, maak gebruik van het internet. Een hele handige “vriend” als je op vakantie gaat! Onderzoek of je verblijfsplaats geschikt is voor jou, lees de beoordelingen. En als je reserveert, vraag dan om een rustige kamer of kampeerplaats. Bekijk foto’s en video’s op YouTube van de locatie, de omgeving en de bezienswaardigheden die je graag wilt bezoeken. Bestel via internet daar waar mogelijk thuis al tickets voor musea e.d. Ben je gevoelig voor geluiden, neem een klein geluidsapparaat mee met verschillende geluidsopnames van de natuur of iets anders waar jij rustig van wordt.

Inpakken, het is belangrijk om alles bij je te hebben waar je echt niet zonder kunt. Om te voorkomen dat je in de stress schiet over het “ik ben iets vergeten, maar wat” gevoel maak van te voren een checklijst met alle dingen die je nodig hebt en streep ze door als je ze ingepakt hebt.

GPS, een hele mooie uitvinding om van de ene naar de andere plek te reizen, zorg er wel voor dat je GPS up to date is. Een hele handige app die ik zelf veel gebruik is HERE, je kan thuis de kaarten downloaden en als je op vakantie bent kan je de kaarten offline gebruiken. Ideaal!

Per vliegtuig reizen kan een uitdaging zijn vanwege de overprikkeling en nabijheid van de vele mensen en door de spanning van het vliegen zelf. Voorkom lange wachtrijen en regel Priority Boarding. Probeer goed voor jezelf te zorgen in plaats van “niet moeilijk willen doen”, vraag bijvoorbeeld of je met iemand van plek mag wisselen als je merkt dat er te veel prikkels om je heen zijn op de plek waar jij zit. Neem een oogmasker, oorbeschermers, koptelefoon mee om zoveel mogelijk geluid te dempen tijdens de vlucht. Bedenk van te voren waar jij rustig van wordt, bv. je eigen muziek luisteren, een boek lezen, een sudoku maken, zorg ervoor dat je die spullen bij je hebt.

Na aankomst op je bestemming is het misschien beter eerst even rustig aan te doen, geef jezelf de tijd om te acclimatiseren. Te veel activiteiten kan zorgen voor overprikkeling, plan je rustmomenten zorgvuldig in. En onthoudt je hoeft niet alles te doen en te zien! Let goed op jezelf, zodat je op tijd de signalen van beginnende stress herkent en je de plannen nog aan kunt passen.

Maak veel foto’s! Een vakantie is een heerlijke tijd om herinneringen te creëren, dus bewaar deze momenten, zij zijn heel waardevol!

 

Aanmelden nieuwsbrief